Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Konferencia o budúcnosti Európy - záväzok, alebo prázdne slová Európskej únie
Fuchsová, Alexandra
Tato diplomová práce se zabývá tématem Konference o budoucnosti Evropy, která je považována za bezprecedentní nástroj deliberativní demokracie a jejímž prostřednictvím se měla Evropská unie přiblížit svým občanům. Cílem práce je prozkoumat a zhodnotit vztah mezi důvěrou slovenských a českých občanů v Evropskou unii a jejich ochotou účastnit se Konference o budoucnosti Evropy. Bližší pozornost je věnována také problematice životního prostředí v kontextu Konference o budoucnosti Evropy a opatřením vedoucím k ochraně životního prostředí. Výzkum byl proveden formou kvantitativního dotazníkového šetření realizovaného v obou zemích na celkovém vzorku čtyř set šedesáti respondentů, jehož výsledky jsou následně porovnány. K ověření hypotéz byly použity statistické analýzy, které ukázaly, že postoje české a slovenské veřejnosti k tomuto tématu nejsou diametrálně odlišné, což umožnilo navrhnout východiska pro obě země ve stejném smyslu.
Reprezentace a deliberativní demokracie
Kubíková, Kateřina ; Bíba, Jan (vedoucí práce) ; Znoj, Milan (oponent)
Studentka se ve své práci zaměření na problematiku vztahu reprezentace a deliberativní demokracie. V první části práce se zaměří na samotný pojem deliberativní demokracie a v části druhé bude zkoumat několik návrhů institucionálního propojení deliberace s reprezentací. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Hledání společné vize. Občanská veřejnost v dílech Jürgena Habermase
Horáčková, Martina ; Skovajsa, Marek (vedoucí práce) ; Muhič Dizdarevič, Selma (oponent)
Veřejná moc v demokratické společnosti vychází z lidu a tomu je také odpovědná. Občané pak mají právo výkon veřejné moci sledovat, kontrolovat ho a ovlivňovat. Soukromí jedinci, kteří se aktivně zajímají o věci veřejné a tuto svoji aktivitu koordinují s ostatními, tvoří veřejnost. Práce se zabývá koncepcemi veřejnosti Jürgena Habermase, které vycházejí z jeho třech knih: Strukturální přeměny veřejnosti, Teorie komunikativního jednání a Fakticity a platnosti. Prostor je dán nejprve interpretaci děl a jejich kritickému zhodnocení. Následně je rozvíjeno téma veřejnosti, s důrazem na pojetí z Fakticity a platnosti. Práce se věnuje zasazení občanské veřejnosti do celku občanské společnosti a její charakteristice. Veřejnost je v práci zkoumána z hlediska jejího vlivu ve společnosti. Habermas přisuzuje veřejnosti podstatnou roli: v jeho modelu deliberativní demokracie se totiž veřejnost podílí - formou dialogu s veřejnou mocí - na demokratické tvorbě práva. Veřejnost je pak viděna jakožto komunikativní moc. Práce se soustředí na vznik a utváření komunikativní moci a na následný proces transformace komunikativní moci do moci administrativní. Téma transformace moci je nahlíženo skrze občanskou participaci. Klíčová slova Občanská společnost, veřejnost, deliberativní demokracie, občanská participace, Jürgen...
Differences and similarities between business and environmental constituencies within UN climate negotiations
Henley, Morgan ; Parízek, Michal (vedoucí práce) ; Karlas, Jan (oponent)
Klíčovým stavebním kamenem klimatické politiky je Rámcová úmluva OSN o změně klimatu (UNFCCC), na jejímž základě každoročně probíhají jednání konference smluvních stran (COP). Vedle oficiálních smluvních stran UNFCCC se jich v pozici pozorovatelů účastní také podniky a environmentální sdružení, které jsou sdruženy do zastřešujících skupin. Tento výzkum se bude zabývat dvěma největšími a původními skupinami obchodní nevládní organizace (BINGO) a environmentálními nevládními organizacemi (ENGO), které reprezentují obchodní a environmentální sdružení. Obě skupiny mají při sekretariátu UNFCCC své tzv. focal pointy. Pro skupinu BINGO je to Mezinárodní obchodní komora (ICC) a pro ENGO jde o Climate Action Network (CAN). Tato práce konkrétně porovnává ICC a CAN a nachází podobnosti a rozdíly mezi jejich fungováním v rámci UNFCCC, pokud jde o schopnost vytvářet mezi svými členy koherentní politiky a transparentnost jejich činnosti. Tento výzkum potvrdil hypotézu, že sdružení podnikatelů spolupracují hůře a méně transparentně než environmentální skupiny. V jeho rámci proběhla řada rozhovorů s různými aktéry zapojenými do klimatických jednání, kteří měli zkušenosti s ENGO a BINGO, s cílem získat kvalitativní data. Závěry tohoto výzkumu jsou porovnávány s několika teoriemi o globálním vládnutí, zejména o...
Reprezentace a deliberativní demokracie
Kubíková, Kateřina ; Bíba, Jan (vedoucí práce) ; Znoj, Milan (oponent)
Studentka se ve své práci zaměření na problematiku vztahu reprezentace a deliberativní demokracie. V první části práce se zaměří na samotný pojem deliberativní demokracie a v části druhé bude zkoumat několik návrhů institucionálního propojení deliberace s reprezentací. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Střednědobé plánování rozvoje sociálních služeb na krajské úrovni
Pospíšil, David ; Bareš, Pavel (vedoucí práce) ; Čabanová, Bohumila (oponent)
Diplomová práce 2013 Bc. David Pospíšil, DiS. Abstrakt: Předmětem této diplomové práce je analýza současného stavu střednědobého plánování rozvoje sociálních služeb na úrovni krajů. Práce současně popisuje historický kontext komunitního plánování, sociální služby a jejich financování. V této práci bylo využito zejména studium legislativních dokumentů, byla použita metoda popisu veřejně politického problému formou znázornění stromu problémů, vícekriteriální hodnocení střednědobých plánů rozvoje sociálních služeb na úrovni krajů a dotazníkové šetření u zástupců krajů a Ministerstva práce a sociálních věcí. Diplomová práce se zabývala oblastí střednědobého plánování rozvoje sociálních služeb ve vztahu k současnému legislativnímu ukotvení v zákoně o sociálních službách. Střednědobé plánování rozvoje sociálních služeb vychází z principu subsidiarity. Celý proces by měl být maximálně otevřený zejména k veřejnosti a dalším bezprostředním aktérům, kterými jsou např. poskytovatelé nebo uživatelé sociálních služeb. I když proces plánování není zcela novým nástrojem pro rozhodování a tvorbu strategií, objevuje se zde mnoho činností a oblastí, které nejsou kvalitně provázané, např. proces financování sociálních služeb, který je zajišťován částečně na krajské i na centrální úrovni. V procesu plánování se také objevují...
Vliv médií na proměnu demokracie
Půlpánová, Barbora ; Pehe, Jiří (vedoucí práce) ; Slačálek, Ondřej (oponent)
Masová média jsou od prvopočátku nedílnou součástí demokracie. Nejen že jsou ukazatelem jejího správného fungování, ale svou podstatou jí rovněž utvářejí. Při pohledu do historie je patrné, že technologický pokrok a změna ve způsobu informování vždy stály také u proměny v politické oblasti. Spolu s narůstajícím vlivem však začala média ztrácet svojí původní funkci prostředníka mezi veřejnou sférou a politikou, a z kritického mezičlánku se postupem času stal významný hybatel společenského dění. Klasická média, tedy tisk, rádio a televize, tak částečně nesou odpovědnost za komercionalizaci veřejného prostoru a depolitizaci občanů - jevů, jež jsou vlastní současné podobě většiny zastupitelských demokracií. Když se k tomu připojí silný vliv globalizace, který významně oslabuje legitimitu národního státu, zjistíme, že řada aspektů klíčových pro demokracii, je v ohrožení. Určitou naději proto představují média nová, internet a sociální sítě, jež svou interaktivní podstatou zatahují občana zpět do centra dění. Od toho si proto řada odborníků slibuje zvýšení občanské angažovanosti a možné vytvoření nového demokratického uspořádání založeného na větší participaci. KLÍČOVÁ SLOVA Masová média, demokracie, veřejná sféra, občanská angažovanost, internet, sociální sítě, participativní demokracie, deliberativní...
Prvky deliberativní demokracie v ČR: případová studie participativního rozpočtu v městské části Praha 10
Šmerdová, Vladimíra ; Masopustová, Ilona (vedoucí práce) ; Jüptner, Petr (oponent)
Tato diplomová práce spočívá v analýze procesu realizace participativního rozpočtování v městské části Praha 10 v kontextu deliberativní demokracie. Jedná se o případovou studii vycházející z kvalitativního výzkumu založeného na analýze klíčových dokumentů a polostrukturovaných rozhovorů. Teoretickým východiskem práce je deliberativní a participační demokracie, jejichž prvky zaujímají v participativním rozpočtování stěžejní roli. Práce se v empirické části zaměřuje na příčiny zavedení participativního rozpočtování a stanovenou metodiku, která byla schválena Zastupitelstvem MČ Praha 10 v červnu 2015. Nejsou opomenuta ani pravidla pro podávání námětů a časový harmonogram procesu. Poté je soustředěna pozornost na samotný průběh realizace participativního rozpočtování. Práce se vypořádává s jeho jednotlivými fázemi a také s výhledem do budoucna. Nedílnou součást tvoří analýza aktérů, kteří v procesu sehráli klíčovou roli. Vedle případové studie mapuje diplomová práce taktéž využití participativního rozpočtování v praxi jak v zahraničí, tak také na příkladu dalších obcí ČR.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.